6 soorten honger

De 6 menselijke soorten honger

/Ronald Flitz/

Hoe vaak ben je met een dieetprogramma begonnen om te merken dat je weer teruggaat naar waar je begon? Wist je dat de meeste mensen gemiddeld drie pond per dieet aankomen?

Wilskracht

Wilskracht alleen werkt niet. Zolang je naar bepaald voedsel verlangt, is de kans groot (eigenlijk 100%) dat je het uiteindelijk weer gaat eten. De voedingsindustrie begrijpt de werking van je je lichaam, inclusief de impulsen en fysiologische reacties die hierbij horen. Het gebruikt die informatie om reclamecampagnes op te zetten die diep raken, je emoties opwekken en je ertoe aanzetten om te eten en nog meer te eten. Om met succes je controle terug te winnen, zul je een aantal zaken blijvend moeten veranderen.

Van onbewust naar bewust

Het is belangrijk om je bewust te worden van de zaken die je nu onbewust doet, om hier verandering te kunnen creëren. Als je dit met succes kunt doen, zul je echte vrijheid kunnen ervaren.
Als je vrij bent, kun je naar je favoriete eten kijken en bewust beslissen of je wat wilt of niet.
In plaats van gedreven te worden door ongelooflijk sterke onbewuste impulsen die je vertellen om een bepaald soort voedsel te eten, kun je het eten of laten staan.
Dat laatste is wat nooitmeerdieten.nl met je wil bereiken: dat je ervaart wat het is om echt vrij van verlangens naar voedsel te zijn.

Honger

Om dit proces te beginnen, moeten we eerst een van de meest primaire menselijke ervaringen ontleden: honger. Het meest oude en primaire deel van onze hersenen (reptielen of oerbrein), is maar met één ding bezig en dat is overleven.
Niet zo heel lang geleden (helaas is dit op sommige plaatsen nog zo), was het gebrek aan voedsel de grootste doodsoorzaak. We hebben allemaal dat gevoel in onze maag meegemaakt dat ons vertelt dat het tijd is om weer te eten. Toen men het WildFit-programma ontwikkelde, zijn er zes verschillende soorten menselijke honger geïdentificeerd. Het is echter schokkend dat slechts één soort honger het lichaam daadwerkelijk helpt.

Hieronder de 6 soorten honger.

Voedingshonger. Dit is de enige echte vorm van honger. De andere vijf imiteren het misschien, maar het is alleen voedingshonger die je vertelt wanneer je lichaam meer voedingsstoffen nodig heeft. Je lichaam heeft deze stoffen nodig voor verbranding en als bouwstenen voor je cellen. De voedingsindustrie begrijpt dit ook en produceert vaak voedsel met een lage voedingswaarde. Door dit te eten, vul je wel maar voed je niet. Hierdoor blijft deze vorm van honger aanwezig en blijf je eten.

Dorst. Veel mensen zijn verrast om te horen dat ze vaak honger kunnen ervaren als hun lichaam dorst heeft. Dit is logisch als je bedenkt dat mensen vroeger veel water uit voedsel haalden; jagers-verzamelaars hadden tenslotte geen kranen, flessen water of een bron tot hun beschikking! Los van de andere voordelen is het drinken van voldoende water dus één van de onderdelen om controle te krijgen over je lichaam.

Variatie of Verscheidenheid. Het lichaam heeft van nature behoefte aan afwisseling in het dieet om ervoor te zorgen dat het alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Gevarieerd eten is dus een belangrijk middel in de strijd tegen honger en daarnaast heel gezond.

Lage bloedsuikerspiegel. De stijging en daling van onze bloedsuikerspiegel na het eten van suikers van lage kwaliteit kan ons ook hongerig maken, zelfs kort nadat we hebben gegeten. Vermijd suikers van lage kwaliteit zo vaak mogelijk en beperk zelfs natuurlijke suikerbronnen om een crashende bloedsuikerspiegel te voorkomen. Dit laatste zorgt er namelijk voord dat je lijf weer zal vragen om meer voedsel. Daarnaast geeft suiker een bepaald signaal aan je lijf, wat maakt dat je vet gaat opslaan. Je kunt hierover meer lezen in de blog: Het signaal dat we krijgen van voedsel.

Emotionele honger. Dit is een van de gevaarlijkste vormen van disfunctioneel eten, en helaas komt het tegenwoordig buitengewoon veel voor. Voor we leren om te lezen en schrijven, leren we al om voedsel aan bepaalde gebeurtenissen of emoties te koppelen. De voedingsindustrie weet hoe ze deze krachtige gevoelens (emoties) moeten aanjagen, en veel van hun campagnes zijn dan ook vaak op emotie gebaseerd. Bij nooitmeerdieten.nl leer je dan ook via het WildFit programma deze zaken te begrijpen en herkennen.

Lege maaghonger. Toen onze voorouders werden geconfronteerd met voortdurende omstandigheden van ‘overvloed of hongersnood’, leerden ze vol te eten wanneer ze toegang hadden tot voedsel. Nu hebben we bijna altijd de overvloed (geld niet voor de hele wereldbevolking) en bijna nooit de hongersnood. Bij nooitmeerdieten.nl leer je dat dit gevoel alleen in je hoofd zit en het negeren.

Het begrijpen van de zes menselijke soorten honger, is een van de eerste stappen die je zult tegenkomen bij nooitmeerdieten.nl tijdens je WILDFIT-reis naar echte voedselvrijheid.